Latest

Wednesday, March 11, 2020

Pahala berterusan (jariah)



PAHALA BERTERUSAN (جارية)

Dari Anas RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Terdapat tujuh jenis pahala yang akan terus menerus diterima oleh seseorang itu walaupun selepas kematiannya. Tujuh amalan tersebut ialah:-

(1) Mereka yang mengajarkan ilmu yang berguna, selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya

(2) Sesiapa yang mengalirkan air sungai ke kebun-kebun, maka pahala akan terus-terusan sampai kepadanya selagi ada orang yang menggunakan terusan tersebut.

(3) Orang yang menggali perigi, selagi mana ada orang yang menggunakannya.

(4) Sesiapa yang menanam tanam-tanaman, selama mana ada yang memakannya baik dari manusia atau burung.

(5) Sesiapa yang mendirikan masjid, maka ganjaran pahalanya akan tetap diterima selagi Masjid itu digunakan untuk beramal ibadat di dalamnya.

(6) Sesiapa yang mewariskan (menulis/mewakaf) mushaf (al-Quran) atau kitab, dia akan mendapat pahala selagi ada orang yang membacanya.

(7) Orang yang meninggalkan anak yang soleh, lalu anak tersebut mendoakan kedua orang tuanya dan mereka beristighfar untuk kedua ibubapanya itu. Iaini anak yang selalu diajari ilmu al-Quran, maka orang yang mengajarnya akan mendapat pahala selagi anak itu mengamalkan ajaran-ajarannya tanpa mengurangi pahala guru itu sendiri.

[Al-Jami’ Al-Sahih/Sahih Bukhari]

No comments:

Post a comment

Upcoming Events on Islamic Finance, Wealth Management, Business, Management, Motivational Alfalah Consulting, KL-Malaysia: www.alfalahconsulting.com

Please Join my facebook's fan page