Postings are in English and Malay-Bahasa Melayu

Thursday, December 14, 2017

Rasulullah SAW beristighfar 70 kali sehari

"Sesungguhnya jika seorang mukmin melakukan satu dosa, akan timbul satu noda hitam di hatinya. Jika ia bertaubat dan berhenti dari maksiat serta Beristighfar, niscaya mengkilap hatinya." (H.R. Ahmad)

Apakah yang kita pikirkan setelah membaca Hadits di atas? Mungkin ada yang langsung beristighfar. Atau mungkin ada yang langsung membayangkan sudah berapa banyakkah noda-noda hitam didalan hati kita, setelah teringat akan dosa-dosa yang telah kita perbuat selama ini.

Kerana mungkin sebagian dari kita telah lalai untuk sekadar mengucapkan kalimat Istighfar yang pada hakikatnya sebuah bentuk pengakuan diri serta mohon pengampunan diri kepada Allah atas dosa-dosa yang telah kita perbuat.

Lantas siapakah yang boleh menjamin bahawa dalam keseharian boleh terhindar dari perbuatan dosa serta kemaksiatan? Yang kita sengaja melakukannya ataupun tidak?

Rasulullah SAW bersabda : "Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar dan bertaubat kepada Allah lebih dari 70 kali dalam sehari." (H.R. Bukhari)

ASTAGHFIRULLAHAL 'ADHIM

Seorang Nabi yang nyata-nyata sudah dijaga dari perbuatan maksiat. Seorang Nabi yang nyata-nyata sudah diberi pengampunan oleh Allah SWT. Seorang Nabi yang nyata-nyata sudah dijamin masuk Surga. Tapi Beliau masih mau dan ikhlas untuk menyempatkan diri beristighfar kepada Allah SWT sampai 70 kali setiap harinya.

Pertanyaannya, lalu bagaimana dengan kita yang tak ada jaminan dari berbuat maksiat dan dosa? Sudah sempatkah kita untuk beristighfar setiap harinya? Baru berapa kalikah kita menyempatkan diri untuk beristighfar?

"Barangsiapa membiasakan diri untuk beristighfar, maka Allah akan memberikan jalan keluar baginya dari setiap kesulitan, diberikan kebahagiaan dari setiap kesusahan serta diberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya." (H.R. Ibnu Majah, Abu Daud)


Mulai hari ini marilah kita membiasakan diri untuk lebih banyak lagi beristighfar memohon ampunan kepada Allah. Kita berharap agar tidak semakin bertumpuk noda-noda hitam dalam hati kita. Jadikan ISTIGHFAR kita sebagai penghapus noda dosa agar hati kita sentiasa bersih. InsyaAllah.
---
Consultant-Speaker-Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Alfalah Consulting - Kuala Lumpur : www.alfalahconsulting.com
Islamic Investment Malaysia: www.islamic-invest-malaysia.com
Pelaburan Unit Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.blogspot.my

Join my PMB INVESTMENT Team as a consultant

Join my PMB INVESTMENT Team as a consultant.

Whatsapp: +60192348786
www.wasap.my/60192348786

This is currently my FIMM-licensed, PMBI-focused, Team members that I build in 10 months under PMB Invesment Berhad. 💯% Shariah funds. Alhamdulillah


Upcoming Events on Islamic Finance, Wealth Management, Business, Management, Motivational Alfalah Consulting, KL-Malaysia: www.alfalahconsulting.com

Please Join my facebook's fan page