Postings are in English and Malay-Bahasa Melayu

Thursday, December 15, 2011

Indahnya Berkah Solat Tahajjud


Solat tahajjud termasuk salah satu amalan utama setelah menunaikan salat fardhu. Dalam surah Al-Isra 79, Allah SWT. Berfirman, “Dan pada sebahagian malam hari bersolat tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji".


Ayat di atas menjawab pertanyaan mengapa begitu sempurnanya anjuran untuk melaksanakan solat tahajjud. Sesuai dengan pengorbanannya yang tidak bisa dilakukan oleh setiap orang, solat tahajjud memiliki keutamaan yang luar biasa istimewanya. Di antara keutamaan-keutamaan itu, Allah memberikan limpahan pahala dan keuntungan bagi yang istiqamah melakukannya. Buah dari sebuah perjuangan dengan Allah pada saat-saat yang menyulitkan ini akan menjadi sebuah tuntutan bagi mereka yang beriman dan selalu merindukan keutamaan-keutamaan itu.


“Andai saja setiap orang tahu tentang keutamaan dan rahsia besar yang terkandung dalam detik-detik waktu malam hari, nescaya mereka tidak akan melalui waktu malam berlalu begitu saja, tanpa melakukan berbagai macam ibadah ataupun zikir – doa di dalamnya. Terlebih-lebih saat tiba waktu tengah malam atau sepertiga malam yang terakhir. Di sanalah puncak dari sebuah keistimewaan waktu akan kita dapatkan “ ( Buku Dahsyatnya Doa di Tengah Malam oleh Syamsuddin Noor ). Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa mengerjakan salat tahajjud dengan sebaik-baiknya dan dengan tertib juga rapi, Allah SWT akan memberikan sembilan macam kemuliaan; di antaranya lima macam di dunia dan empat macam di akhirat".


Adapun lima keutamaan solat tahajjud di dunia. Pertama, akan dipelihara oleh Allah SWT dari segala macam bencana. Kedua, tanda ketaatannya akan kelihatan di wajahnya. Ulama kharismatik kota Basrah, Al Hasan Al Basri pernah ditanya orang, “Kenapa orang-orang yang membiasakan diri solat tahajjud di malam hari mukanya nampak cerah, berseri-seri dan berwibawa?“ Beliau menjawab, “Kerana mereka selalu bercengkerama dengan Tuhan yang Maha Penyayang di kegelapan malam, maka Dia pun memberikan kepada mereka cahaya dari cahaya-Nya“. Abdul Aziz bin Umair menggambarkan kecantikan dan kewibawaan orang yang rajin solat tahajjud dengan mengatakan, “Anda akan melihat cahaya kebesaran pada mereka, Anda juga akan melihat bekas-bekas pengabdian di antara kedua mata mereka. Sesungguhnya orang yang mau memutuskan sebagian kepentingan duniawinya. Demikian juga dengan orang yang memutus hubungan dengan-Nya, Allah juga akan memperlihatkan bekas-bekasnya kepadanya “. Ketiga, para hamba yang saleh akan dicintai oleh Allah dan dicintai semua manusia. Itulah salah satu hal yang sangat mahal.


Dalam kaitan ini Said bin Al Muasyab RA berkata, “Sesungguhnya orang yang selalu solat malam, Allah akan menjadikan pada wajahnya sinar, sehingga dia dicintai oleh seluruh umat, bahkan orang yang belum mengenalnya sekalipun. Orang akan berkata, “Aku sungguh menyenangi orang ini “. Keempat, lidahnya akan mampu mengucapkan kata-kata yang mengandung hikmah. Kelima, akan dijadikan orang yang bijaksana, yakni diberi kemudahan dalam memahami agama.


Sedangkan empat keutamaan di akhirat, yaitu : Pertama, wajahnya berseri ketika bangkit dari kubur pada hari pembalasan nanti. Kedua, akan mendapat keringanan ketika dihisab. Ketiga, ketika menyeberangi jembatan shiratal Mustaqim, dapat melakukannya dengan sangat cepat, seperti halilintar yang menyambar. Keempat, catatan amalnya diberikan di tangan kanan “. ( Buku For Teens Mukjizat Shalat Malam oleh H.Roni Tabroni, Motivator Remaja).


Selain itu solat tahajjud juga mempunyai keutamaan lain. Pertama, orang yang melakukannya akan ditingkatkan derajatnya. Kedua, solat tahajjud dapat mendekatkan diri kepada Allah dan dapat menghapus dosa. Rasul SAW bersabda, “Hendaklah kalian melaksanakan salat malam kerana salat malam itu merupakan kebiasaan orang-orang saleh sebelum kalian, ibadah yang mendekatkan diri kepada Tuhan kalian, serta penutup kesalahan dan penghapus dosa “ ( HR. Turmuzi, Al Hakim dan Baihaqi ).


Penikmat tahajjud adalah hamba pilihan. Tidak semua muslim terpanggil melakukannya. Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, “Tuhan kami, Allah Tabaraka Wa Ta’ala turun setiap malam ke muka bumi pada saat akhir sepertiga malam, lalu Dia berfirman’ Siapa yang berdoa kepada-Ku, akan Aku kabulkan. Siapa yang meminta kepada-Ku, akan Aku berikan permintaannya dan siapa yang memohon ampunan-Ku, maka Aku ampuni Dia “ ( HR.Bukhari – Muslim).


Kemudian dalam hadis lain berbunyi, “Sesungguhnya di waktu malam ada suatu waktu yang tidak akan ditemui oleh seorang muslim yang berdoa kepada Allah dari kebaikan dunianya dan keselamatan akhiratnya, melainkan Dia kabulkan permintaannya itu pada setiap malam (bila ia terus qiyamul lail)“ (HR.Muslim).


Waktu tengah malam atau sepertiga malam yang terakhir adalah waktu yang sangat dahsyat untuk menyampaikan doa dan permintaan kita kepada Allah. Kerana, apapun permintaan yang kita panjatkan di waktu-waktu tersebut, maka Insya Allah akan segera terkabul dan menjadi kenyataan. Selain dijanjikan surga, Rasulullah SAW menerangkan bahwa orang yang gemar salat tahajjud akan dianugerahi Allah dengan berbagai rezeki, seperti hati yang tenang, ilmu yang banyak, murah rezeki, harta terpelihara, kesihatan yang baik, dan dihormati masyarakat.


Begitu pentingnya salat tahajjud sehingga ketika memasuki Madinah, pada awal hijrahnya, kalimat yang pertama diucapkan oleh Rasulullah SAW adalah “Wahai sekalian manusia, banyaklah memberi salam, berilah makanan kepada orang yang susah, solatlah pada tengah malam ketika orang lain sedang tidur nyenyak, maka kalian akan masuk surga dengan aman dan sejahtera“. Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda, “Raihlah kemuliaan dengan bangun dalam malam saat manusia lelap tidur.” Wallahualam.

---
Consultant-Speaker-Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Alfalah Consulting - Kuala Lumpur : www.alfalahconsulting.com
Islamic Investment Malaysia: www.islamic-invest-malaysia.com
Pelaburan Unit Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com

No comments:

Post a Comment

Upcoming Events on Islamic Finance, Wealth Management, Business, Management, Motivational Alfalah Consulting, KL-Malaysia: www.alfalahconsulting.com

Followers